Assalamualaikum / Salam Sejahtera

Selamat Datang Ke Jabatan Matematik

Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu, Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Jabatan Matematik IPG KBM terletak di Tingkat 11, Menara IPG KBM. Jabatan Matematik digerakkan oleh seorang Ketua Jabatan dan empat orang pensyarah akademik yang dibantu oleh seorang Pembantu Am Pentadbiran.

Saturday, October 30, 2010

Geometer's Sketchpad Sebagai Bahan Bantu Mengajar Untuk Tajuk "Transformation"



Hari ini, penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah banyak membantu mempertingkatkan kefahaman dan penguasaan pelajar dalam sesuatu tajuk. Kebelakangan ini para pengkaji telah menjalankan banyak kajian tentang aplikasi teknologi dalam pendidikan yang mana kebanyakan dapatan menunjukkan kesan positif terhadap kefahaman pelajar dalam sesuatu tajuk yang disampaikan guru. Pengajaran matematik juga tidak dapat lari dari penggunaan teknologi untuk memudahkan pengajarannya. Salah satu teknologi yang diperkenalkan ialah perisian Geometer's Sketchpad (GSP) yang direka cipta untuk memudahkan pengajaran dan pembelajaran matematik terutamanya geometri.

Perisian matematik Geometer's Sketchpad dipelopori oleh Nicholas Jackiw pada tahun 1993 yang pada ketika itu telah memperkembangkan versi pertama The Geometer's Sketchpad. Perisian ini diberi nama sempena Ivan Sutherland's 1963 SKETCHPAD Program, iaitu satu usaha permulaan dalam interaktif komputer grafik (Sutherland, 1963). Pada tahun 2001, Geometer's Sketchpad telah ditambahbaik fungsinya dalam versi ke empat yang memuatkan Geometri Dinamik untuk pengajaran algebra dan kalkulus.

"Transformation" merupakan salah satu cabang di bawah Geometri. Pelajar-pelajar diperkenalkan dengan penjelmaan imej-imej di bawah putaran, pembesaran, translasi dan refleksi. Sebelum GSP diperkenalkan, guru-guru menggunakan kaedah manual iaitu menggunakan alat-alat geometri, kertas dan pensil untuk membina imej-imej yang dikehendaki di bawah setiap jenis transformasi. Kaedah tradisional ini adalah lambat dan adakalanya pelajar- pelajar tidak dapat melukis dengan baik imej-imej yang dikehendaki (Video 1)


(Video 1)

Dengan menggunakan perisian GSP, pelajar dapat membina imej-imej transformasi dengan lebih cepat, imej-imej yang terbentuk tidak tertakluk kepada bentuk-bentuk poligon sahaja dan imej-mej tersebut boleh diwarnai dan diubah kepada bentuk animasi (Video 2).




(Video 2)

Penggunaan GSP memudahkan pelajar memahami konsep-konsep transformasi dengan jelas tanpa penerangan guru yang mendalam. Apa yang menarik, pelajar mendapati pengajaran dan pembelajaran "Transformation" menjadi lebih menyeronokkan dan pelajar terdorong untuk menjadi lebih kreatif dengan mencipta corak-corak tessellation dan kaleidoscope sendiri dengan GSP. (Video 3)


(Video 3)

2 comments:

  1. bagus sih..... cuman saye belum mahir mengggunakan media itu.. kalo bisa publikasikan cara penggunaanya yg tepat..terimakasih sebelumnya

    ReplyDelete