Assalamualaikum / Salam Sejahtera

Selamat Datang Ke Jabatan Matematik

Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu, Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Jabatan Matematik IPG KBM terletak di Tingkat 11, Menara IPG KBM. Jabatan Matematik digerakkan oleh seorang Ketua Jabatan dan empat orang pensyarah akademik yang dibantu oleh seorang Pembantu Am Pentadbiran.

Wednesday, February 16, 2011

Apa Kaitan Reka Bentuk Kereta Dengan Matematik ?


Ramai yang sebenarnya tidak menyedari bahawa perekaan bentuk kereta ada kaitan dengan matematik. Mungkin ada yang tertanya-tanya di mana kaitannya reka bentuk kereta dengan matematik tersebut. Ya, dalam mereka bentuk sebuah kereta , pereka bentuk kereta perlu melukis bentuk kereta yang dihajati dalam bentuk diagram 2 dimensi yang dinamakan 'pelan kereta' yang dilukis berdasarkan sudut dongakan yang berbeza. Jadi disinilah perkaitan itu berlaku bila mana pereka bentuk kereta perlu mahir menggunakan pelan dan dongakan iaitu salah satu kemahiran melihat ruang (spatial sense) dalam matematik.


Istilah 'pelan' dan 'dongakan' (plan and elevations) merupakan dua istilah teknikal yang sering digunakan dalam bidang perekaan bentuk kereta. Malah istilah ini juga sering digunapakai dalam penciptaan reka bentuk bangunan, ruang dan juga komponen produk. Diagram 2D yang dilukiskan berdasarkan sudut pandangan tertentu, dinamakan pelan, bertujuan menggambarkan objek yang sebenar atau yang bakal dibina dan dapat memberi maklumat yang cukup dan terperinci kepada pengeluar kereta atau produk yang dicipta.



Pereka bentuk kereta bertanggungjawab mereka bentuk luaran kereta, menambahbaik bentuk bahagian-bahagian tertentu dan juga permukaan-permukaan yang terdapat pada badan kenderaan tersebut. Pada zaman ini, teknologi komputer banyak membantu pereka bentuk kereta melukis pelan tanpa perlu melukis pelan secara manual. Dari pelan kereta inilah, prototaip kereta terhasil.


Pelan kereta perlu dibuat dengan penuh berhati-hati dan teliti kerana industri pembuatan kereta menelan belanja yang cukup mahal bagi mengeluarkan kereta yang mempunyai reka bentuk yang baharu. Kesilapan melukis pelan kereta boleh mengakibatkan kerugian berjuta-juta ringgit bagi syarikat pengeluar kereta.



Salah satu contoh pelan kereta yang dilukis dari sudut dongakan yang berbeza

Anda berminat menceburi bidang perekaan bentuk kereta ? Pastikan anda betul-betul menguasai tajuk "Pelan Dan Dongakan" dalam matematik. Mana tahu, anda mungkin seorang pereka yang kreatif !


Kereta yang dibuat berdasarkan pelannya

No comments:

Post a Comment