Assalamualaikum / Salam Sejahtera

Selamat Datang Ke Jabatan Matematik

Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu, Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Jabatan Matematik IPG KBM terletak di Tingkat 11, Menara IPG KBM. Jabatan Matematik digerakkan oleh seorang Ketua Jabatan dan empat orang pensyarah akademik yang dibantu oleh seorang Pembantu Am Pentadbiran.

Tuesday, July 27, 2010

Kenapa Yahudi Pintar ? Tips Untuk Ibu Mengandung


KENAPA YAHUDI PINTAR ??? Bangsa Yahudi adalah salah satu bangsa yang menguasai dunia karena kecerdasan dan kelicikannya baik dari segi sains, perniagaan, mahupun teknologi.

Allah Ta'ala memang telah menganugerahkan kepada bangsa Yahudi suatu kelebihan berupa otak yang cemerlang. Dan sungguh sangat menarik mengetahui kenapa orang Yahudi begitu pintar dan mempunyai kelebihan berbanding bangsa-bangsa lain di atas dunia ini. Tentu saja dalam hal ini hanyalah sebatas kelebihan dalam hal urusan keduniaan.

Artikel Dr Stephen Carr Leon seorang pengkaji dari Carlifornia, Amerika Syarikat patut menjadi renungan bersama. Stephen menulis dari pengamatan langsung beliau semasa menjalankan kajian di negara haram Israel. Setelah berada 3 tahun di Israel karena menjalani housemanship di beberapa rumah sakit di sana, dirinya melihat ada beberapa hal yang menarik yang dapat dijadikan sebagai bahan tesisnya, yaitu, "Mengapa Yahudi Pintar?"

Ketika tahun kedua, akhir bulan Desember 1980, Stephen sedang menghitung hari untuk pulang ke California, terlintas di benaknya, apa sebabnya Yahudi begitu pintar? Kenapa Tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau hasil usaha sendiri?
Maka Stephen tergerak membuat tesis untuk Phd-nya. Sekadar untuk Anda ketahui, tesis ini memakan waktu hampir lapan tahun untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Persiapan Melahirkan

Marilah kita mulai dengan persiapan awal melahirkan. Di Israel, setelah mengetahui si ibu sedang mengandung, si ibu akan sering menyanyi dan bermain piano. Si ibu dan bapa akan membeli buku matematik dan menyelesaikan masalah matematik bersama suami.
Stephen sungguh hairan karena temannya yang mengandung sering membawa buku matematik dan bertanya beberapa soalan yang tidak dapat diselesaikan. Kebetulan Stephen juga suka matematik.

Stephen bertanya, "Apakah ini untuk anak kamu?"
Dia menjawab, "Iya, ini untuk anak saya yang masih di kandungan, saya sedang melatih otaknya, semoga ia menjadi genius."
Hal ini membuat Stephen tertarik untuk mengikut terus perkembangannya. Kembali ke matematik tadi, tanpa merasa jemu si calon ibu mengerjakan latihan matematik sampai saat melahirkan anaknya.

Ada beberapa amalan lagi yang menyebabkan bangsa Yahudi merupakan bangsa yang pintar. Mereka melatih anak-anak fokus dengan memanah dan menembak, mengamalkan memakan buah-buahan sebelum sebarang hidangan dan tidak merokok. Tidakkah ini semua amalan sunnah Rasulullah saw ? Malang sekali..amalan-amalan sunnah ini hanya dipandang sebelah mata akibatnya jadilah kita bangsa yang tercicir.

(Dipetik dari sebuah blog Millatfacebook-Kenapa Yahudi Pintar? Suntingan Majalah Sabili, Jakarta, 28 JULAI 2010)

No comments:

Post a Comment