Assalamualaikum / Salam Sejahtera

Selamat Datang Ke Jabatan Matematik

Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu, Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Jabatan Matematik IPG KBM terletak di Tingkat 11, Menara IPG KBM. Jabatan Matematik digerakkan oleh seorang Ketua Jabatan dan empat orang pensyarah akademik yang dibantu oleh seorang Pembantu Am Pentadbiran.

Tuesday, March 10, 2015

Konsep Tolak Yang Betul Melalui Diagram

Masih ada guru-guru yang keliru dengan konsep tolak yang lebih dikenali sebagai take away apabila mewakilkan operasi tolak dalam bentuk gambar-gambar objek.
Ada guru-guru menggambarkan operasi tolak seperti rajah di bawah;

Image result for subtraction

Image result for subtraction

Rajah-rajah  di atas tidak menunjukkan kumpulan objek itu ditolak atau telah berlaku take away. Rajah seperti di atas adalah bersesuaian untuk menggambarkan operasi tambah seperti berikut; 



Operasi tolak boleh digambarkan dengan simbol-simbol seperti palang (/) , pangkah (X), simbol dikeluarkan dari set objek, belon yang pecah dari sekumpulan belon-belon, kertas cup cake yang kosong dari sekumpulan cup cake yang masih belum dimakan, dan sebagainya. Contoh gambaran konsep tolak yang betul adalah seperti berikut.



Image result for subtraction for kids




Image result for subtraction for kids




1 comment:

  1. Alhamdulillah semoga atas bantuan ki witjaksono terbalaskan melebihi rasa syukur kami saat ini karna bantuan aki sangat berarti bagi keluarga kami di saat kesusahan dengan menanggun 9 anak,kami berprofesi penjual ikan di pasar hutang saya menunpuk di mana-mana sempat terpikir untuk jadikan anak bekerja tki karna keadaan begitu mendesak tapi salah satu anak saya melihat adanya program pesugihan dana gaib tanpa tumbal kami lansung kuatkan niat,Awalnya suami saya meragukan program ini dan melarang untuk mencobanya tapi dari yg saya lihat program ini bergransi hukum,Saya pun tetap menjelaskan suami sampai dia ikut yakin dan alhamdulillah dalam proses 1 hari 1 malam kami bisa menbuktikan bantuan aki melalui dana gaib tanpa tumbal,Bagi saudara-saudaraku yg butuh pertolongan
    silahkan hubungi
    Ki Witjaksono di:0852-2223-1459
    selengkapnya klik-> PESUGIHAN TANPA TUBAL

    ReplyDelete