Ada 4 jenis model operasi tolak yang boleh diperkenalkan konsepnya kepada kanak-kanak untuk mengukuhkan kefahaman mereka tentang operasi ini. Konsep-konsep ini mampu memberi persiapan dan pengetahuan yang lebih mendalam kepada murid-murid apabila mencuba matematik yang lebih sukar.
Model Take-away (keluarkan)
Model ini adalah yang paling biasa diperkenalkan apabila guru-guru mula memperkenalkan operasi tolak kepada murid-murid. Ia menerangkan kepada murid-murid bahawa konsep ini ialah mengeluarkan sebahagian objek dari set keseluruhan. Contohnya ada satu set objek yang terdiri daripada 10 biji epal. 3 daripadanya dikeluarkan. Murid-murid dikehendaki mencari baki buah epal yang tinggal. Dalam latihan operasi tolak seperti ini, murid-murid telah belajar bahawa penolakan bermakna mengeluarkan sebahagian objek daripada keseluruhan objek yang diberi.
Model Pelengkap
Model ini bertujuan menyediakan murid-murid kepada algebra yang lebih mencabar. Dalam operasi tolak, murid-murid dikehendaki mencari nilai yang kurang supaya nilai itu dapat melengkapkan jumlah yang dikehendaki. Contohnya begini; 7 - ? = 10. Alat-alat manipulatif seperti blok ( guli, straw, biji getah dll) boleh digunakan untuk menerangkan konsep pelengkap ini.
Model Banding/Beza
Biasanya model ini digunapakai ketika meminta murid-murid mencari beza objek atau kuantiti daripada dua set objek atau dua kuantiti . Adalah tidak sesuai apabila meminta pelajar menggunakan konsep keluarkan objek untuk mencari beza dua set objek atau kuantiti tersebut. Contohnya; Jika Yasmin mempunyai 12 biji gula-gula manakala Amin mempunyai 7 biji gula-gula, berapa biji gula-gulakah Yasmin dapat lebih daripada Amin ? Contoh yang lain pula; Jika Nana berumur 7 tahun dan ibunya berumur 32 tahun, berapa tahun beza umur kedua-dua mereka ?
Model Whole-Part-Part (Sebahagian-keseluruhan)
Model ini melibatkan aktiviti mensubkategori objek. Contohnya;" Ben ada 15 biji kek untuk dijual. 8 daripada kek tersebut ialah kek mentega manakala selebihnya ialah kek pandan. Ada berapa bilangan kek bukan mentega ?". Dalam aktiviti menentukan subkategori, guru-guru boleh meminta pelajar mengumpulkan objek lain yang mempunyai ciri-ciri yang sama tetapi berlainan disegi warna, rasa atau bentuk. Contohnya seperti gula-gula berperisa oren dan strawberi atau guli-guli yang mempunyai dua warna yang berbeza.
No comments:
Post a Comment